Service & Reparation


Vår verkstad reparerar de flesta kända märken. Har du en trädgårdsmaskin som är köpt på någon byggmarknad, internet eller varuhus behöver du kontakta oss för att säkerställa om vi kan få fram reservdelar till den.

Maskiner som vi inte kan få fram orginaldelar till kan vi tyvärr inte ta emot.


Vi är Auktoriserad Verkstad för; Stihl/Viking, Toro, Stiga, Klippo, Honda, Husqvarna, Hitachi/Tanaka, Briggs&Stratton m.fl.


Inlämning

En skada på din maskin kommer vanligtvis oväntat och då är du välkommen till oss, men passa på att ge din gräsklippare en service under vintern så den är i gott skick till sommaren.

Om vi tillsammans arbetar förebyggande, minskar kötiden för akuta fel under högsäsong, lite Winn-Winn för både er och oss.

Högst tryck på verkstaden är det maj-augusti och under den perioden tar vi inte mot snöslungor, snöslungor är välkomna först i oktober.


När du lämnar in din maskin hos oss är det viktigt att den är ren för att vi på bästa sätt skall kunna serva den.

Behöver maskinen rengöras tillkommer arbetskostnad för rengöringen.


Om du ska lämna in din robotgräsklippare behöver du även lämna in din laddstation och transformator. Ska vi felsöka din station vill vä att du lämnar in: stationen, transformatorn och roboten.


När du lämnar in din maskin hos oss behöver du uppge, för- och efternamn, mobilnummer och personnummer.

(Läs mer om hur vi hanterar din uppgifter här : GDPR)


Förskottsbetalning 

Vi tar 1000kr i förskott vid inskrivningstillfället. Skulle reparationen understiga den kostnaden får du givetvis mellanskillnaden tillbaka vid hämtning (under förutsättning att uthämtningen sker inom 5 arbetsdagar efter besked om att maskinen är klar).


Skulle det visa sig att reparation av maskiner i maskinkategori 1 & 2 (gäller ej motorkapar och elverk) blir för dyrt, är felsökningskostnaden 750 kr. Vill du att vi kasserar din maskin, kostar det 250kr.

Maskiner i maskinkategori 3 samt motorkapar och större elverk finns det inget fast pris, minimikostnad för felsökning är 950kr.


Hämtas maskinen inte utdömd maskin inom 5 arbetsdagar, kasseras maskinen och kasseringsavgiften är förbrukad.


Förskottsbetalning gäller ej kunder med fakturakonto dock gäller samma villkor gällande förvaringskostnader och kostnader för kotnadsförslag och kasseringsavgifter, med skillnaden att vi skickar faktura.


Väntetid

Hur länge din maskin är inlämnad varierar beroende på säsong och tillgänglighet på delar på vårt lager eller hos våra leverantörer. 

Under högsäsong (maj-september) kan kötiden variera mellan 1-5 veckor. Med kötid menar vi tiden maskinen står i kö tills dess vi kan påbörja arbetet.


När maskinen är klar

Du får ett sms när maskinen är redo för att hämtas.


På Grund av platsbrist i verkstaden vill vi att du hämtar din maskin inom 5 arbetsdagar. Dröjer du med att hämta din maskin tillkommer förvaringsavgift på:


Maskinkategori 1 : 100kr /dygn

Motorsågar / vattenpumpar / mindre elverk / motorkapar 


Maskinkategori 2 : 200kr /dygn 

Gågräsklippare / trimmer / röjsåg / större elverk / 1-stegs snöslunga


Maskinkategori 3 : 300kr /dygn

Åkgräsklippare / större paddor / Vibbror / 2-stegs snöslungor


Om maskinen inte är uthämtad efter 8 veckor gäller lagen om rätt att sälja ej uthämtad vara. Lag (1985:982) om näringsidkares rätt att sälja saker som inte hämtats reglerar frågan om hur butiken/verkstaden skall hantera detta. 


Prisjustering

Den 1 mars 2021 kommer vi att göra en prishöjning på basservice och löpande timpeng. Maskiner inlämnade innan 1 mars kommer att debiteras den lägre kostnaden även om vi påbörjar arbetet efter 1 mars.